08.11.2017
Інтернет-шахрайство: як не стати жертвою?
Шахрайство в Інтернеті набуває все більших масштабів. Злочинці вигадують все нові схеми з викачування грошей з користувачів. Практично повна безкарність, анонімність шахраїв, велика кількість довірливих людей - все це підживлює цей своєрідний «бізнес».
1. Шахрайства, пов'язані з покупками через мережу Інтернет.
Низька ціна товару, значно нижча від конкурентів, необхідна повна або часткова передоплата, відразу повинна насторожити покупця. Така схема шахрайства є найпоширенішою. Продавець виставляє низьку ціну, але просить обов’язково передоплату, повну або часткову, відмовляється від оплати у відділені служби доставки. В таких випадках покупець оплативши товар, його частину чи вартість доставки досить часто залишається з нічим.
Основне правило покупок в Інтернеті – передоплату вносіть тільки перевіреним продавцям, з іншими оплачуйте товар після отримання.
2. Шахрайства, пов'язані з продажами через мережу Інтернет.
Продаючи товар через інтернет, за допомогою бірж оголошень також можливо стати жертвою шахрая.
Під приводом оплати вашого товару шахрай буде намагатися взнати усі дані вашої платіжної картки, за допомогою яких зможе зняти гроші з вашого рахунку. Щоб вберегти себе від збитків необхідно запам’ятати наступні прості правила:
Для оплати на вашу картку достатньо знати номер з 16 цифр, в жодному разі не повідомляйте строк дії картки та СVV код (знаходиться на зворотній стороні картки);
Для оплати на вашу картку не потрібно отримувати жодних СМС повідомлень чи підходити до банкомату, не повідомляйте шахраям дані з СМС повідомлень, які надходять на вашу картку та не проводьте жодних операцій у банкоматі на їх вимогу.
3. Віруси шифрувальники та інше шкідливе програмне забезпечення.
Серйозною проблемою на даний час є розповсюдження комп’ютерних вірусів, особливо небезпечними небезпечним є віруси-шифрувальники. Після зараження таким вірусом він шифрує ваші файли, і відновити їх після дії вірусу не зможе жоден антивірус. Найбільш частіше такі віруси розповсюджуються через електронну пошту.
Щоб вберегтися від вірусів використовуйте надійне антивірусне програмне забезпечення, не відкривайте електронні листи та посилання в цих листах з невідомих вам адрес, зберігайте копії важливих даних на різних носіях (флеш накопичувачах, інтернет-сховищах, тощо).
4. Інтернет- жебрацтво
В Інтернеті можуть з'явитися оголошення від благодійних організацій, притулків, батьків з проханням про матеріальну допомогу на лікування хворим дітям. Шахраї можуть вигадувати історії про хвороби, ілюструючи фотографіями чужих дітей, або створювати оголошення-дублери реальних благодійних організацій які є точною копією справжнього, змінюються тільки реквізити для перерахування грошей.
Для того, щоб не попастися на гачок і не віддати свої гроші в руки шахраїв, не полінуйтеся передзвонити в зазначену організацію, уточнити номер розрахункового рахунку або відвідати її особисто, переконатися в достовірності розміщеної інформації, з'ясувати всі подробиці справи, а потім вже вирішувати - передавати гроші чи ні.
5. Ви виграли цінний приз.
В соціальних мережах розповсюджений такий вид шахрайства як «фейкові» розіграші з цінними призами. Вам може прийти повідомлення що ви стали призером розіграшу, призом в якому є цінний приз, який ви можете отримати буквально зараз, проте необхідно оплатити невелику суму за доставку, митне оформлення, комісію, тощо. Сума оплати зазвичай незначна, значно менша вартості призу, проте здійснивши передоплату жодного призу ви не отримаєте.
Фахівці відділу протидії кіберзлочинам кажуть, що шахраї працюють за двома основними схемами:
1. Обов'язкова умова – це повна або часткова передплата за товар. Після чого телефон продавця вимикається і товар не поставляється.
2. Після повної або часткової передоплати відправляється пустий пакунок чи товар неналежної якості або ж такий, що не відповідає описаним характеристикам.
Як захистити себе?!
• Завжди будьте пильними при здійсненні покупок через інтернет-ресурси (магазини, аукціони, дошки оголошень, соціальні мережі та ін.). Навіть якщо ви досвідчений продавець чи покупець, при кожній новій покупці чітко дотримуйтесь правил безпеки.
• Остерігайтесь значно занижених цін на товар, який ви хочете придбати.
• Не купуйте те, за що просять попередню оплату, віддайте перевагу персональним зустрічам, а в разі відсутності такої можливості – скористайтеся послугами кур’єрських служб, які надають можливість розрахуватись при отриманні та перевірці товару.
• При проведенні оплати з/на банківський рахунок перевіряйте відповідність продавця реальному одержувачу грошових коштів.
• Не здійснюйте покупки через інтернет шляхом використання реквізитів банківської карти на маловідомих сайтах.
Перед такими розрахунками добре вивчіть сайт, зокрема зверніть увагу на: дату реєстрації доменного імені (за допомогою Whois ресурсів), наявність інформації про суб’єкта підприємницької діяльності: чи внесено відомості про нього до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, наявність контактної інформації –фактичної адреси, номери стаціонарного телефону. Так само перевірте сайт через пошукові системи, зокрема, задайте в параметрах пошуку назву сайту, фактичну адресу – чи є за вказаною адресою та чи інша організація, чи збігаються номери телефонів. Знайдіть та почитайте з різних джерел відгуки. Не довіряйте тим відгукам, які безпосередньо залишені на самому сайті. Навіть якщо сайт є загальновідомим та перевіреним, зверніть увагу на правильність відображення його доменного імені (адреса сайту) в адресному рядку браузера. Переконайтесь, що на пристрої, через який ви плануєте використати платіжні реквізити, відсутнє шкідливе програмне забезпечення та віруси. Краще відкрити додаткову картку для розрахунків в мережі Інтернет.
• Якщо виникли сумніви у порядності продавця, краще відмовтесь від угоди.
Нагадуємо, Гайсинський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги працює за адресою: м. Гайсин, вул. Івана Франка, 28. Тел. 097 224 66 96.
Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги 0-800-213-103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів).
 
 
Можливо моя історія комусь допоможе. Два дні тому на мобільний телефон в 3.00 год ночі надійшло 9 грн. від невідомого абонента. В 4.00 ночі з цього ж номера до мене розпочалися бузперервні дзвінки і коли я брала слухавку - збивали, коли я пробувала позвонити - збивали. До 9 години ранку до мене поступило 250 звінків. В обід мій номер київстара заблокував оператор. Коли о 17.20 я підійшла в сервісний центр мені повідомили, що мій номер НЕ МІЙ і ним користується інша людина. Зразу ж запитали чи картки банку прив'язані до цього номера. Коли , через 20 хв, я підійшла в приват банк на моїй зарплатній картці було 0 грн 51 коп. Пін-коди не дійсні та приват24 не пропускав тому, що не дійсний пароль. Терміново зізвонилася з оператором гарячої лінії приват банку і заблокувала картки. На другий день я звернулася в приват банк, змінила всі катрки та паролі. Служба безпеки приват банку пообіцяла розібратися з ситуацією та зателефонувати. Вечером цього ж дня, мені зателефонували з невідомого для мене номера ( 091 963 74 23) , представилися службою безпеки приват банку, повідомили, що була спроба знову зняти гроші з моєї картки, тому мені потрібно терміново підійти до банкомату та змінити пін коди, або вони допоможуть це зробити через приват 24. Мені необхідно перевести на картку мобільного телефону 2800 грн, які мені зразу ж повернуться на картку, щоб зупинити щахрайство. В одному вони прокололися - я підвязала картки до нового мобільного телефону, який ніхто не знає..... Так зберегла свої гроші. Знову зателефонувала в службу гарячої лінії приват банку, все розповіла, вони підтвердили, що це шахраї і з моїми картками все нормально. Поширюйте інформацію, друзі, може комусь допоможе. Да, ще номер перший, який дозвонювався зночі - 096- 068-61-63
Схожі публікації